Menu Sluiten

Wens om kerkgebouw in Epse per 1 januari 2023 over te dragen

Dit besluit is vooral gebaseerd op de financiële vooruitzichten van de gemeente. Ook binnen de kerkgemeente Gorssel-Epse is er sprake van krimp en daardoor dalende inkomsten, terwijl de kosten niet dalen.

Momenteel is de Protestantse Gemeente samen met de buurgemeente in Eefde op zoek naar drie nieuwe beroepskrachten. Om het werk binnen de gemeenten -samen met de vele vrijwilligers- goed te kunnen uitvoeren en de vitaliteit van beide gemeenten te versterken, wordt er gezocht naar een nieuwe predikant en twee parttime kerkelijk werkers.

Om een fulltime predikant te kunnen aantrekken, dient de exploitatie voor een langere tijd sluitend te zijn. Zonder ingrijpende maatregelen is dit niet te realiseren.  Daarom is het besluit genomen om per 1 januari 2023 het kerkgebouw in Epse over te dragen.

Het komende jaar zal worden gebruikt om de verschillende mogelijkheden voor het kerkgebouw te verkennen. Dit betekent niet dat de gemeenteleden in Epse daarmee ook uit beeld verdwijnen. Zij blijven volwaardig deel uitmaken van de Protestantse Gemeente Gorssel/Epse en er zal ook worden gezocht naar mogelijkheden om activiteiten en zo mogelijk ook vieringen in Epse te kunnen organiseren.